Prevention of Cervical Cancer

Author:

Hillemanns Peter1,Friese Klaus2,Dannecker Christian3,Klug Stefanie4,Seifert Ulrike5,Iftner Thomas6,Hädicke Juliane6,Löning Thomas7,Horn Lars8,Schmidt Dietmar9,Ikenberg Hans10,Steiner Manfred11,Freitag Ulrich12,Siebert Uwe1314,Sroczynski Gaby13,Sauerbrei Willi15,Beckmann Matthias16,Gebhardt Marion17,Friedrich Michael18,Münstedt Karsten19,Schneider Achim20,Kaufmann Andreas21,Petry K.22,Schäfer Axel23,Pawlita Michael24,Weis Joachim25,Mehnert Anja26,Fehr Mathias27,Grimm Christoph28,Reich Olaf29,Arbyn Marc30,Kleijnen Jos31,Wesselmann Simone32,Nothacker Monika33,Follmann Markus34,Langer Thomas34,Jentschke Matthias1

Affiliation:

1. Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Germany

2. Klinik Bad Trissl GmbH, Oberaudorf, Germany

3. Klinik und Poliklinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, München, Germany

4. Lehrstuhl für Epidemiologie, Technische Universität München, München, Germany

5. Tumorepidemiologie, Universitäts KrebsCentrum (UCC), Universitätsklinikum Carl Gustav Carus an der Technischen Universität Dresden, Dresden, Germany

6. Institut für Medizinische Virologie und Epidemiologie der Viruskrankheiten, Universitätsklinikum Tübingen, Tübingen, Germany

7. Institut für Pathologie, Albertinen-Krankenhaus Hamburg, Hamburg, Germany

8. Institut für Pathologie, Universitätsklinikum Leipzig, Leipzig, Germany

9. Institut für Pathologie, Referenzzentrum für Gynäkopathologie, Mannheim, Germany

10. CytoMol – MVZ für Zytologie und Molekularbiologie, Frankfurt, Germany

11. Facharzt für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Ihringen, Germany

12. Facharzt für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Wismar, Germany

13. Institute of Public Health, Medical Decision Making and Health Technology Assessment, Department of Public Health, Health Services Research and Health Technology Assessment, UMIT – University for Health Sciences, Medical Informatics and Technology, Hall i.T., Austria

14. Division of Health Technology Assessment and Bioinformatics, ONCOTYROL – Center for Personalized Cancer Medicine, Innsbruck, Austria

15. Institut für Med. Biometrie und Statistik (IMBI), Universitätsklinikum Freiburg, Freiburg, Germany

16. Frauenklinik, Universitätsklinikum Erlangen, Erlangen, Germany

17. Frauenselbsthilfe nach Krebs, Forchheim, Germany

18. Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Helios Klinikum Krefeld, Krefeld, Germany

19. Frauenklinik, Ortenau Klinikum Offenburg-Gengenbach, Offenburg, Germany

20. Medizinisches Versorgungszentrum im Fürstenberg-Karree, Berlin, Germany

21. Klinik für Gynäkologie, Campus Benjamin Franklin, Charité – Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Germany

22. Frauenklinik, Klinikum Wolfsburg, Wolfsburg, Germany

23. Facharzt für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Berlin, Germany

24. Deutsches Krebsforschungszentrum, Heidelberg, Germany

25. Klinik für Tumorbiologie, Klinik für Onkologische Rehabilitation – UKF Reha gGmbH, Freiburg, Germany

26. Abteilung für Medizinische Psychologie und Medizinische Soziologie, Universitätsklinikum Leipzig, Leipzig, Germany

27. Gynäkologie & Geburtshilfe in Frauenfeld, Spital Thurgau AG, Frauenfeld, Switzerland

28. Privatklinik Döbling, Wien, Austria

29. Privatklinik Graz Ragnitz, Graz, Austria

30. Cancer Center, Sciensano, Brüssel, Belgium

31. Kleijnen Systematic Reviews Ltd, York, United Kingdom

32. Deutsche Krebsgesellschaft, Berlin, Germany

33. AWMF-Institut für Medizinisches Wissensmanagement, Marburg, Germany

34. Leitlinienprogramm Onkologie, Deutsche Krebsgesellschaft, Berlin, Germany

Abstract

Abstract Aims Annual opportunistic screening for cervical carcinoma has been done in Germany since 1971. The creation of this S3 guideline meets an important need, outlined in the National Cancer Plan, with regard to screening for cervical cancer, as this guideline aims to provide important information and support for planned organized screening for cervical cancer in Germany. Methods With the financial support of German Cancer Aid, 21 professional societies developed evidence-based statements and recommendations (classified using the GRADE system) for the screening, management and treatment of precancerous conditions of the cervix. Two independent scientific institutes compiled systematic reviews for this guideline. Recommendations The second part of this short summary deals with the triage, treatment and follow-up care of cervical dysplasia. With regard to those women who do not participate in screening, the guideline authors recommend sending out repeat invitation letters or an HPV self-collection kit. Colposcopy should be carried out for further investigation if cytology findings are Pap II-p and HPV test results are positive or if the results of an HPV 16 or HPV 18 screening test are positive. A single abnormal Pap smear should be triaged and investigated using HPV testing or p16/Ki67 dual staining.

Publisher

Georg Thieme Verlag KG

Subject

Maternity and Midwifery,Obstetrics and Gynaecology

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