AGO Recommendations for the Surgical Therapy of Breast Cancer: Update 2022

Author:

Banys-Paluchowski Maggie1,Thill Marc2,Kühn Thorsten3,Ditsch Nina4,Heil Jörg5,Wöckel Achim6,Fallenberg Eva7,Friedrich Michael8,Kümmel Sherko9,Müller Volkmar10,Janni Wolfgang11,Albert Ute-Susann6,Bauerfeind Ingo12,Blohmer Jens-Uwe13,Budach Wilfried14,Dall Peter15,Fasching Peter16,Fehm Tanja17,Gluz Oleg18,Harbeck Nadia19,Huober Jens20,Jackisch Christian21,Kolberg-Liedtke Cornelia22,Kreipe Hans H.23,Krug David24,Loibl Sibylle2526,Lüftner Diana27,Lux Michael Patrick28,Maass Nicolai29,Mundhenke Christoph30,Nitz Ulrike18,Park-Simon Tjoung Won31,Reimer Toralf32,Rhiem Kerstin33,Rody Achim1,Schmidt Marcus34,Schneeweiss Andreas35,Schütz Florian36,Sinn H. Peter37,Solbach Christine38,Solomayer Erich-Franz39,Stickeler Elmar40,Thomssen Christoph41,Untch Michael42,Witzel Isabell10,Gerber Bernd32

Affiliation:

1. Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Lübeck, Lübeck, Germany

2. Klinik für Gynäkologie und Gynäkologische Onkologie, Agaplesion Markus Krankenhaus, Frankfurt am Main, Germany

3. Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Klinikum Esslingen, Esslingen, Germany

4. Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Universitätsklinikum Augsburg, Augsburg, Germany

5. Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Sektion Senologie, Universitäts-Klinikum Heidelberg, Heidelberg, Germany

6. Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Universitätsklinikum Würzburg, Würzburg, Germany

7. Institut für Radiologie, Klinikum Rechts der Isar, Technische Universität München, München, Germany

8. Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Helios Klinikum Krefeld, Krefeld, Germany

9. Klinik für Senologie, Evangelische Kliniken Essen Mitte, Essen, Germany

10. Klinik und Poliklinik für Gynäkologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Germany

11. Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Universitätsklinikum Ulm, Ulm, Germany

12. Frauenklinik, Klinikum Landshut gemeinnützige GmbH, Landshut, Germany

13. Klinik für Gynäkologie mit Brustzentrum des Universitätsklinikums der Charite, Berlin, Germany

14. Strahlentherapie, Radiologie Düsseldorf, Universitätsklinikum Düsseldorf, Düsseldorf, Germany

15. Frauenklinik, Städtisches Klinikum Lüneburg, Lüneburg, Germany

16. Frauenklinik, Universitätsklinikum Erlangen, Erlangen, Germany

17. Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Universitätsklinikum Düsseldorf, Düsseldorf, Germany

18. Brustzentrum, Evang. Krankenhaus Bethesda, Mönchengladbach, Germany

19. Brustzentrum, Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Klinikum der Ludwig-Maximilians-Universität, München, Germany

20. Brustzentrum, Kantonspital St. Gallen, St. Gallen, Schweiz

21. Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Sana Klinikum Offenbach GmbH, Offenbach, Germany

22. Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Universitätsklinikum Essen, Essen, Germany

23. Institut für Pathologie, Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Germany

24. Klinik für Strahlentherapie, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Kiel, Germany

25. German Breast Group c/o GBG Forschungs GmbH, Neu-Isenburg, Neu-Isenburg, Germany

26. Zentrum für Hämatologie und Onkologie Bethanien, Frankfurt am Main, Goethe Universität Frankfurt am Main, Frankfurt am Main, Germany

27. Medical University of Brandenburg Theodor-Fontane & Immanuel Hospital Märkische Schweiz, Buckow, Germany

28. Kooperatives Brustzentrum Paderborn, Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Frauenklinik St. Louise, Paderborn und St. Josefs-Krankenhaus, Salzkotten, St. Vincenz-Krankenhaus GmbH, Paderborn, Germany

29. Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Kiel, Germany

30. Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Klinikum Bayreuth, Bayreuth, Germany

31. Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Germany

32. Universitätsfrauenklinik und Poliklinik am Klinikum Südstadt, Rostock, Germany

33. Zentrum Familiärer Brust- und Eierstockkrebs, Universitätsklinikum Köln, Köln, Germany

34. Klinik und Poliklinik für Geburtshilfe und Frauengesundheit der Johannes-Gutenberg-Universität Mainz, Mainz, Germany

35. Nationales Centrum für Tumorerkrankungen, Universitätsklinikum und Deutsches Krebsforschungszentrum, Heidelberg, Germany

36. Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Diakonissen Krankenhaus Speyer, Speyer, Germany

37. Sektion Gynäkopathologie, Pathologisches Institut, Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg, Germany

38. Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Universitätsklinikum Frankfurt, Frankfurt am Main, Germany

39. Klinik für Frauenheilkunde, Geburtshilfe und Reproduktionsmedizin, Universitätsklinikum des Saarlandes, Homburg/Saar, Germany

40. Klinik für Gynäkologie und Geburtsmedizin, Universitätsklinikum Aachen, Aachen, Germany

41. Universitätsfrauenklinik, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle (Saale), Germany

42. Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Helios Klinikum Berlin-Buch, Berlin, Germany

Abstract

AbstractThe recommendations of the AGO Breast Committee on the surgical therapy of breast cancer were last updated in March 2022 (www.ago-online.de). Since surgical therapy is one of several partial steps in the treatment of breast cancer, extensive diagnostic and oncological expertise of a breast surgeon and good interdisciplinary cooperation with diagnostic radiologists is of great importance. The most important changes concern localization techniques, resection margins, axillary management in the neoadjuvant setting and the evaluation of the meshes in reconstructive surgery. Based on meta-analyses of randomized studies, the level of recommendation of an intraoperative breast ultrasound for the localization of non-palpable lesions was elevated to “++”. Thus, the technique is considered to be equivalent to wire localization, provided that it is a lesion which can be well represented by sonography, the surgeon has extensive experience in breast ultrasound and has access to a suitable ultrasound device during the operation. In invasive breast cancer, the aim is to reach negative resection margins (“no tumor on ink”), regardless of whether an extensive intraductal component is present or not. Oncoplastic operations can also replace a mastectomy in selected cases due to the large number of existing techniques, and are equivalent to segmental resection in terms of oncological safety at comparable rates of complications. Sentinel node excision is recommended for patients with cN0 status receiving neoadjuvant chemotherapy after completion of chemotherapy. Minimally invasive biopsy is recommended for initially suspect lymph nodes. After neoadjuvant chemotherapy, patients with initially 1 – 3 suspicious lymph nodes and a good response (ycN0) can receive the targeted axillary dissection and the axillary dissection as equivalent options.

Publisher

Georg Thieme Verlag KG

Subject

Maternity and Midwifery,Obstetrics and Gynecology

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